تبیین تحول هویت جنسیتی- اجتماعی شخصیت های زن در داستان های سیمین دانشور (پیش و پس از انقلاب)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
- نویسنده فائزه مرادپور
- استاد راهنما زینب نوروزی ویدا نوشین فر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
آثار سیمین دانشور با درون مایه های متفاوت اما در عین حال شبیه به هم، عرصه ی طرح مسائلی درباره ی زنان است که پیش از آن، در ادبیات داستانی ایران چندان سابقه نداشته است. این داستان ها هر چند از قصه های متفاوت برآمده اند اما گواه نگاهی یکسان از سوی نویسنده ای هستند که به شیوه های گوناگون، در پی بیان حقوق از دست رفته ی زنان، ناهنجاری های رفتاری فرهنگ دیرینه ی مردسالار بر زنان و مظلومیت و ستم دیدگی زنان است. او از جمله نویسندگانی است که به بیان مسائل و مشکلات زنان پرداخت و بعد از انقلاب نیز با ارزش ها و مفاهیم تازه ای که از این رهگذر در عرصه ی فرهنگ و زندگی اجتماعی پیدا شده، هماهنگ شده و دستاوردها و مفاهیم نوین انقلاب را در آثار خود به کار بسته است. پایان نامه ی حاضر به بررسی داستان های سیمین دانشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی می پردازد تا با اتّکا به تعاریف و مفاهیم متعددی که در این حوزه مطرح شده مثل مسائل مربوط به جنسیت و فمینیسم و مسائل مربوط به زنان و تحولات به وجود آمده پس از وقوع انقلاب اسلامی و تأثیراتی که زمینه ساز تحول در شخصیت های زنان شده است، تحول هویت جنسیتی – اجتماعی زنان، در این دو دوره را نشان دهد. از مهم ترین ثمره های انقلاب اسلامی، بهبود جایگاه زنان است. دانشور نیز در داستان های بعد از انقلاب چهره ی جدیدی از زن به نمایش گذاشته است.
منابع مشابه
تحول شخصیتهای زن در آثار سیمین دانشور و غزاله علیزاده
شخصیت یکی از مهمترین عناصر داستان است. شخصیتهای داستانی آفریدهی ذهن زمانمندِ نویسنده و بافتهای در تاروپود واقعیت و خیال است. شخصیتهای داستان میتواند متأثر از برهم کنش ساختار اجتماعی و ساختار ذهنی نویسنده باشد. داستان موفق داستانی است که شخصیتهای آن پویا هستند و در روند داستان متحول میشوند و به رشد و پویایی جامعه کمک میکنند. در زمینهی تحول شخصیتها در جهان داستان عواملی گوناگون چون: زمی...
متن کاملتحلیل گفتمان انتقادی داستان های جلال آلاحمد و سیمین دانشور
چگونگی بازنمایی کلیشه های جنسیتی در عرصه ادبیات یکی از مهمترین مباحث تحلیل انتقادی متون ادبی است. در این میان داستانها با انعکاس هنجارها و ارزش های جامعه نقش بسزایی در بازتولید گفتمان های جنسیتی ایفا می کنند. نقد متون ادبی از چنین منظری به روشن نمودن نقش زبان در تحکیم روابط سلطه و قدرت در سطح جامعه کمک شایانی می کند. پژوهش حاضر با نگاهی انتقادی و با تحلیل محتوای هشت داستان از مجموعه آتش خاموش ا...
متن کاملنشانه های فمینیسم در آثار سیمین دانشور
مطالبات حقوقی زنان در کشورهای غربی از سده نوزده میلادی، به صورت جنبش های فمینیستی شکل گرفت. این جنبش ها به سرعت در کشورهای در حال توسعه گسترش یافت و به گونه ها و شکل های مختلف ظاهر شد.سیمین دانشور، نخستین نویسنده زن ایرانی است که در تمام آثار خود، به شیوه های گوناگون، در پی بیان حقوق از دست رفته زنان است. او که به صراحت خود را فمینیست می داند، به نوعی از فمینیسم ایرانی و شرقی معتقد است که در آن...
متن کاملتحلیل اجتماعی داستان های کوتاه سیمین دانشور
سیمین دانشور (متولد 1300 ه. ش) نخستین زن داستان نویس نوپرداز ایرانی است که از او تعداد زیادی رمان و داستان کوتاه به یادگار مانده است. سبک عمده ی او رئالیسم است. داستان های کوتاه او نمایانگر اوضاع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه ی ایرانی معاصر است که او در آنها بعضأ به صورت نمادین به نقد این اوضاع و انتقاد از آنها پرداخته است. اغلب این داستان ها روایتگر حقایقی تلخ از زندگی مردمی است که از یکسو وار...
نمادپردازی در رمان های سیمین دانشور
نماد ابزاری است که برخی از نویسندگان افزون بر انعکاس امور درونی و ذهنی و حالات روانی و عاطفی خود،آن را برای زیبا و مؤثرتر کردن وعمق بخشیدن به آثارشان و نیزگریز از فشار سانسور حکومتهای استبدادی، به کار میگیرند. سیمین دانشور به عنوان یکی از نویسندگان برجسته معاصر، آثار ارزندهای آفریده است که با اقبال خوانندگان رو بهرو شده و جایگاه ویژهای را برای او رقم زدهاند؛ بویژه سه رمان او، سووشون، جزیره...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023